Umowa zlecenie - stawka godzinowa w 2024 roku

Branża e-commerce na polskim rynku

Rozwój technologii, ale też przede wszystkim sytuacja inflacyjna, przyczyniły się do wzmożonego w ostatnim czasie zainteresowania zakupami przez internet. Trend ten znacznie wpłynął na rynek pracy, który nie wygląda tak samo, jak chociażby kilkanaście lat temu. Statystyki są w tej kwestii jednoznaczne. Zakupy przez Internet to duży komfort, oszczędność czasu, a niejednokrotnie też niższe ceny. Pozostaje zadać sobie pytanie – czy branża e-commerce wyprze całkowicie tradycyjny marketing i sprzedaż stacjonarną? W tym temacie trudno o jednoznaczną odpowiedź.

Czym jest branża e-commerce?

Przez biznes e-commerce rozumiemy sprzedaż, odbywającą się drogą elektroniczną. Innymi słowy, cały proces ma miejsce jedynie przy pomocy Internetu i protokołu IP, który umożliwia nawiązanie połączenia sieciowego i wymianę danych. Co istotne, dokonanie płatności przy odbiorze czy też kwestia dostawy nie powodują, że sprzedaż traci miano sprzedaży elektronicznej.

Z tego modelu transakcji korzystają zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy, a najbardziej rozpowszechnionym przykładem branży e-commerce w codziennym życiu są przede wszystkim sklepy internetowe, ale również wszelkiego rodzaju portale ogłoszeniowe czy też portale aukcyjne. Szacuje się, że obecnie na polskim rynku możemy w ten sposób nabyć towary, bądź też usługi niemal od 150 tysięcy podmiotów.

Branża e-commerce na polskim rynku

Wydawałoby się, że skoro internet jest w dzisiejszych czasach nieodłączną częścią życia niemal każdego Polaka, to odnotowujemy znaczny wzrost, jeżeli chodzi o elektroniczny zakup dóbr i usług. Niestabilna sytuacja gospodarczo-polityczna na całym świecie znacząco zrewidowała potrzeby zakupowe konsumentów. Wspomniana już wyżej pandemia, ale też wojna w Ukrainie i galopująca inflacja spowodowały, że jako naród dokładniej weryfikujemy nasze potrzeby zakupowe.

Nie oznacza to jednak, że jedynie branża e-commerce przechodzi całkowity kryzys, gdyż zyski w tradycyjnym modelu handlu również znacząco zmalały – według danych rynkowych z pierwszego półrocza 2022 r. blisko o 40%. Statystyki jasno potwierdzają, że w e-handlu zaobserwowano spadek sprzedaży elektronicznej o prawie 9%, a jeżeli chodzi o branżę meblową oraz branżę RTV i AGD, to nawet o niespełna 17%. Żeby jednak wnieść nieco optymizmu, sprzedaż online w zakresie książek i czasopism wzrosła wówczas o około 20%.

Mimo to, 77% badanych w ankietach z 2022 r. potwierdza, że regularnie kupuje online. 28% respondentów stwierdziło z kolei, że z powodu inflacji nabywa mniej, a kolejne 14%, że więcej. Szacunki pokazują, że branża e-commerce w Polsce rozwija się najszybciej w Europie, a wartość e-commerce w naszym kraju wynosi już około 92 miliardów złotych.

Outsourcing procesowy w branży e-commerce

Kiedy warto zwrócić uwagę przede wszystkim na outsourcing procesowy? W szczególności wtedy, gdy Twojej firmie zależy na redukcji kosztów, gdyż jest to podstawowa korzyść, która wiąże się z tym rozwiązaniem. Bardzo często zdarza się bowiem, że skorzystanie z usług zewnętrznej firmy jest znacznie bardziej opłacalne, niż zaangażowanie własnych zasobów. Ponadto warto zauważyć, że dla szybko rozwijającego się przedsiębiorstwa outsourcing procesowy to szansa na koncentrowanie się na kluczowych zadaniach poprzez powierzenie ich w ręce specjalistów. Coraz częściej zdarza się również, że ten rodzaj outsourcingu umożliwia skupienie swoich środków oraz sił na głównych celach przedsiębiorstwa. Przy podejmowaniu współpracy z zewnętrzną firmą warto zwrócić uwagę na jej profesjonalizm, a także terminowość w celu uniknięcia potencjalnych zagrożeń.

E-commerce w 2023 r.

Niestety istnieją obawy, że bieżący 2023 r. może być pierwszym od 15 lat, kiedy polscy przedsiębiorcy z branży e-commerce zaobserwują znaczące spadki swoich przychodów. Składa się na to wiele czynników i trudno jednoznacznie stwierdzić, ile z nich realnie wpłynie na nasz rynek e-handlu. Nic jednak nie jest jeszcze przesądzone i z dalszymi hipotezami należy się wstrzymać jeszcze przez jakiś czas. Wiele marek postanowiło nawet wziąć sprawy w swoje ręce, zmniejszając ilość ponoszonych inwestycji, a podnosząc opłaty, co ma się bezpośrednio przełożyć na wysokość marży i optymalizację ponoszonych kosztów.

Handel detaliczny

Czy zainteresowanie branżą e-commerce oznacza całkowity upadek handlu detalicznego? Nic na to nie wskazuje. Według przeprowadzonych badań, wielu konsumentów wciąż jest zainteresowanych tradycyjną formą zakupów, podczas której można namacalne sprawdzić materiał, fakturę oraz realny stosunek ceny do jakości. Zdecydowanie nie jest to sektor, któremu grozi jakikolwiek upadek.

Prognozy na przyszłość

E-commerce jest branżą, która będzie się stale rozwijać, wprowadzając nowe sposoby pozyskiwania klientów oraz metod na wyróżnienie się na rynku. Powstawanie nowych technologii, wychodzenie naprzeciw konsumentom i ich oczekiwaniom, czy też coraz szersza możliwość rozpoznania potrzeb zakupowych powoduje, że sprzedawcy mają realny wpływ na efektywną sprzedaż i utrzymanie jej ciągłości.