Dobra atmosfera w miejscu pracy kluczem do sukcesu. Jak ją zapewnić?

Nie od dziś wiadomo, że dobra atmosfera w miejscu pracy to podstawa. Z licznych badań wynika, że – w hierarchii wartości wyznawanych przez zatrudnionych – czynnik ten oscyluje niemal na równym poziomie z chęcią otrzymywania wysokiego wynagrodzenia. Spełnienie drugiego kryterium nie wydaje się być problematyczne dla sporej części przedsiębiorców. Z kolei chcąc stworzyć miejsce, w którym pracownik będzie nie tylko dobrze zarabiał, ale i czuł się komfortowo, należy się nieco bardziej nagimnastykować. Warto pochylić się nad tym tematem. Bowiem niezdrowa atmosfera w pracy nierzadko skłania zatrudnionych do rezygnacji z pełnienia obowiązków zawodowych. Przedstawiamy kilka koncepcji, których zastosowanie sprawi, że twój pracownik już nigdy nie przyjdzie do pracy ze ściśniętym żołądkiem.

Komunikacja

Jest kluczowa w realizacji powierzonych podwładnym zadań i osiągania przez nich celów. Jasny podział obowiązków i przejrzystość panujących zasad pozwalają utrzymać ład i porządek w firmie. Z kolei brak odpowiedniej komunikacji przyczynia się do powstawania konfliktów, błędów i nieprzewidzianych opóźnień, a nawet spadku motywacji pracowników. A to odbija się negatywnie na funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa. 

Sprawiedliwe traktowanie

Konia z rzędem temu, kto nigdy nie zaszufladkował drugiego człowieka i sam nie doświadczył dyskryminacji. Tak, mowa o zasadzie równości dotyczącej niemal każdej sfery życia. Płeć, wyznanie czy poglądy polityczne nie powinny wpływać na stosunek pracodawcy do pracownika (i odwrotnie). Receptą na utrzymanie zdrowych relacji w miejscu pracy jest traktowanie współpracowników w taki sam sposób, niezależnie od ich narodowości, poziomu wykształcenia czy zajmowanego w firmie stanowiska.

Bądźmy elastyczni

Firma to ludzie. Niech ten popularny slogan stanie się mottem każdego przedsiębiorstwa. Nie tylko na papierze. Spora część zatrudnionych osób ma rodziny, a niekiedy i dzieci. Opieka nad nimi niesie ze sobą – jak powszechnie wiadomo – liczne obowiązki: szkoła, wywiadówka, wizyta kontrolna u pediatry… Jeśli specyfika firmy na to pozwala, warto rozważyć wprowadzenie elastycznych godzin pracy – właśnie na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Zaoszczędziłoby to sporo nerwów i stresu zarówno pracodawcy, jak i podległemu pracownikowi.

Życzliwość popłaca

Victor Hugo uważał, że śmiech jest słońcem, które spędza zimę z ludzkiej twarzy. Pójdźmy tym tropem i przełóżmy to na relacje zawodowe. Rzeczywiście – nie sposób zaprzeczyć, że kierując się życzliwością, z łatwością przekonujemy do siebie ludzi. Traktujmy więc pracowników z szacunkiem. Bądźmy do nich przyjaźnie nastawieni. A oni odpłacą nam się tym samym.

Nie samą pracą żyje człowiek

Ponoć nic tak nie łączy ludzi jak wspólne spędzanie czasu wolnego. Dobrą praktyką – stosowaną w firmach coraz częściej i chętniej – jest integracja zespołu. Najpopularniejszym jej sposobem są różnego typu spotkania «po godzinach» (wspólne wyjście do pubu) lub weekendowe wyjazdy (na przykład na spływ kajakowy). Dla niektórych pracowników jest to szansa na lepsze poznanie kolegi z drugiej sekcji i zakopanie «toporu wojennego». To również świetna opcja na «złapanie oddechu» po ciężkim tygodniu pracy.

Warto przeanalizować proponowane rozwiązania pod kątem możliwości wdrożenia ich we własnej firmie. Udowodniono, że zdrowa atmosfera w miejscu pracy przekłada się na wzrost efektywności zespołów pracowniczych. To inwestycja, która z pewnością się opłaci.